”Den som har stil begår inga brott” hävdar varuhuset NK i sin höstreklam för herrar. Fem bilder illustrerar varsin etikettsregel för hur herrar ska vara klädda genom att eftertryckligt bryta mot den.
Roligast är regeln ”byxan ska gå ner på halva klacken” som illustreras med den Edward Scissorhandslike modellen i smoking och skyhöga platåpjuck i lack (alla bilderna finns på NK:s webbplats).
Samtidigt tycker jag det är oerhört komiskt att NK, denna högborgerlighetens högborg, marknadsför upproret som en livsstil. Och lite sorgligt också. Alla vill vara modets rebeller, vilket är falsk marknadsföring så det smäller om det, eftersom större delen av modeindustrin sitter ihop i gigantiska företagsgrupper med mångmiljardomsättning.
Rulebreaking: The Stockholm department store NK advertises male fashion for the autumn as rulebreaking. I find it highly amusing since NK is the bastion of the traditional bourgeois/upper class life style. It’s also a bit sad seeing everyone trying to get into the fram of the rebels of fashion.
Kommentera